lördag 2 juni 2012

Första tävlingsdagen, och lite gammalt

Den här bilden från onsdagens flygning la Peter på klubbens hemsida men jag kan inte låta bli att ta med den här, den visar fint ett av bergsflygningens problem: vi ska rakt fram men det går ännasom inte... runt eller över? Kanske inte olikt ett regnmoln eller andra hinder vi slättflygare är vana vid men här är det mer solitt.
Också onsdagens flygning, Lac Serre Poncon. I ena änden finns en damm, de flesta sjöarna i trakten är konstgjorda och det mesta vattnet i de flesta floderna går i kanaler till kraftverk.
På grillen. Igår ville vädret inte komma igång så det blev väntan på "le grille". Till slut kom vi i luften men det var knappt och jämt att man höll sig uppe, ingen försökte sig på att flyga dagens träningsuppgift.

"Le grille" gjorde ännu mer skäl för namnet idag, hett som i h-vete och framskjuten start. Första starten 1330, Open sist som vanligt så vi kom i luften efter 1430 och enligt prognosen skulle termiken börja krokna 1700. Bråttom att hinna flyga 36 mil! Tyvärr kom vi inte mer än halvvägs, vid Sisteron fallerade först uppmärksamheten, sedan beslutsprocessen och till sist var det inget annat att göra än att dra motorn och flyga hem.
Kanske var det också en liten nostalgishock som drabbade mig, 1999 var ett gäng från GSFK och även andra från Västra distriktet. En mycket kul övning fast det flygmässigt har den här resan redan överträffat den förra alpövningen. Dagens resultat blev preliminärt en tionde plats av 13 i open, det blev stor spridning i poängen.
Här är en sida ur utelandarhandboken. Tack vare den kan man alltid flyga i tratten till något landningsbart trots att man inte är infödd. Det gäller bara att tänka på vilken väg man kan ta för att komma dit, raka spåret är inte alltid möjligt. En del av fälten är försedda med vindstrut och ägarna får någon form av ersättning för att hålla dem i skick med låg gröda, andra är privata flygfält och åter andra är vanliga åkrar. Kanske skulle det göras något liknande för våra trakter med ett urval av de bästa fälten så att nya sträckflygare får hjälp att ta sig ur tratten? I boken finns också flygplatskort a la Svenska Flygfält för de riktiga flygfälten i området, telefonnummer till klubbarna och annat nyttigt. På kartan över området finns dessutom utelandningsfälten markerade med nummer som refererar till handboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar